Mineralet selen er nødvendig for immunforsvaret vårt og for skjoldbruskkjertelen. Et underskudd, men også et overskudd er skadelig for helsen vår.

Et mineral for immunforsvaret og nervesystemet

Selen er et allsidig mineral som er nødvendig for immunforsvaret vårt og for skjoldbruskkjertelen. En mangel, men også et overskudd er skadelig for helsen. Bare en Brazil nøtt er nok for å dekke dagsbehovet ditt av selen.

Element selen ble oppdaget i 1817 og navngitt etter den Greske månegudinnenSelene. 200 år senere har forskere fremdeles ikke fullt ut undersøkt potensialet av sporelement. Selen virker omtrent over alt i kroppen - i immunforsvaret, musklene og skjoldbruskkjertelen. En mangel er vanskelig for kroppen både fysisk og psykisk. Men for mye selen er også usunt og kan til og med være livstruende.  

I denne artikkelen vil du lære om mat du kan spise for å dekke dagsbehovet ditt for selen og hvilke symptom som indikerer en mangel eller et overskudd. Også: Hvorfor: selen forberedelser kan være skadelig for helsen.

Hva er selen?

Selen er et nødvendig sporelement, som betyr: Det kan bare absorberes gjennom mat og du trenger kun små mengder av det. Menneskekroppen lagrer 13 til 30 milligram selen. Mesteparten er plassert i muskler og skjoldbruskkjertelen.[1].

Godt å vite: Når mat som inneholder selen blir brent kommer det en reddik-lignende lukt[2].

Hvordan virker selen?

Selen danner viktige proteiner som styrker immunforsvaret og hindrer celleskade. Det forsterker funksjonen av Vitamin E og Vitamin C og forsvarsvitaminer. Sammen med jod, produserer selen skjoldbruskhormoner som øker spermproduksjonen og vedlikeholder funksjonen til nervesystemet. Uten selen, ville ikke leveren og bukspyttkjertelen kunne gjennomføre fordøyelses og blodsukker funksjonene sine.[3, 4].

Selen og tungmetaller: Selen kan hjelpe kroppen å binde tunmetall bly. Et tungmetall i bundet form kan ikke lenger skade kroppen og kan enklere utskilles.[5].

Hva er det datlige selenbehovet?

I følge rådene til German Nutrition Society, burde en voksen mann spise 70 mikrogram selen hver dag. For kvinner er kravet 60 mikrogram. Diende kvinner har et økt behov på 75 mikrogram for å også gi barnet nok selen via brystmelk[6].

.

Hvilke matvarer inneholder selen?

Er Brazil nøtter radioaktive?

Både animalsk og plantebaserte matvarer gir kroppen selen. Mengden selen ulike matvarer inneholder er avhengig av hvor de ble kultivert og hvor selen-rik jordsmunnet var. Ingen matvarer inneholder så mye selen som kokosnøtt og paranøtt. Bare en Brazil nøtt alene kan dekke dagsbehovet ditt [7].

Andre selen-rike matvarer er[8]:

Matvare

mikrogram per 100 gram

Tunfisk

82

Hvete kli

60 to 130

Egg

20

Rosenkål

18

Hvite bønner

14

Sveitsisk ost

11

 

Selen-mangel

Jorden i Europa har over tiden mistet mye av selenet. Klimaendringer skal få skylden for dette da de fører til ekstrene værforhold. Resultatet: Sterkt regnfall som vasker bort selen fra jorden, og utvidede tørre perioder som også reduserer selen innholdet. Om det er for lite selen i jorden kan den ikke samles nok i plantene, noe som gjør maten mindre selen-rik.[9, 10]. Den siste studien på hvor mye selen folk fikk i seg gjennomført i Tyskland i 1996. Tyskerne fikk gjennomsnittlig i seg 40 mikrogram selen per dag - mindre en det fagmiljøet anbefaler[11].

.

Godt å vite: Jordsmunnet med høyest seleninnhold finner en i Nebraska i USA. Jordsmunnet i Kina på den andre siden har lavt seleninnhold.[1].

Selen mangel - Risikogrupper

Bortsett fra folk som har et kosthold med lite selen, kan en mangel også oppstå i følgende grupperinger[12, 13]:

  • Røkere
  • Alkoholikere
  • Kvinner som ammer en utvidet tidsperiode
  • Folk som lider av tarmsykdommer - selen kommer ikke inn i blodet
  • Dialysepasienter - mye selen mistes gjennom blodrensingen

De 6 beste kildene for selen

Hvilke symptom har selen-mangel?

Fordi selen fungerer omtrent over hele kroppen kan en mangel føre til et stort antall symptomer[11, 14]:



 

Generelle plager

Tretthet

Muskelsvekkelse og ømme ledd

Svekket immunforsvar

Nedsatt spermproduksjon

Psykiske plager

Angst

Depressivt humør og humørendringer

Ograniske plager

Sykdommer i skjoldbruskkjertelen og hjertemuskelen

Leversykdommer

 

Selen preparater

270 av 1073 personer, dvs. omtrent en av fire, svarte i en kostholdsundersøkelse at de tok selen preparater. Det rette tilskuddet kan hjelpe deg å optimalisere selen inntaket - men det er noen ting man må overveie[15].

Hvilke selen tabeletter er best?

Et godt selenpreparat burde inneholde selenomethionin. Kroppen kan også absorbere rundt 90 prosent av denne selensammensetningen. Andre selensammensetninger som natrium selenitt eller natrium selenat kan bare delvis absorberes.[1].

Hvor mye selen burde jeg spise via kostholdstilskudd?

I følge federal Institute for Risk Assessment, burde du ikke overskride 45 milligrams selen gjennom kostholdstilskudd per dag [9].


Kan selen tabeletter gi noen bieffekter?

Selen er kun gunstig for helsen når det tas i rett mengde. Derfor kan et inntak på over 300 mikrogram selen gjennom kostholdstilskudd føre til helseproblemer[12, 16]:

  • Utmattelse
  • Hårtap, misfarging av huden
  • Kvalme, oppkast, diare
  • Dårlig ånde (hvitløksånde)
  • Motoriske problemer

Om det er et overskudd av selen over lenger tid risikerer en også type 2 diabetes og til og med økt risiko for prostata kreft[3].

Inntak av selen og vitamin E

Selen og vitamin E forsterker begge hverandre. På internett finner du ofte anbefalinger som krever samtidig inntak av begge næringsstoffene. Men, German  Society for Endocrinology viser forsiktighet mot Selen-Vitamin-E preparater: Om det er en ikke-oppdaget selen mangel kan det ekstra inntaket av vitamin E øke faren for prostatakreft hos menn. Bruken av slike kombinasjonspreparater burde kun gjøres etter konsultasjon med en lege. I et studie publisert i Journal of the National Cancer Institute, observerte forskere at risikoen økte med 111 prosent [17-19].

.

Selen og Zink: Om selen og zink burde inntas sammen er fremdeles ikke helt avgjort. I studier på rotter har forskere observert en negativ effekt på prostatakreft når en tar selen og zink på samme tid.[20].

Selen test

Om du har tilstrekkelig mengde selen, kan enkelt avgjøres ved hjelp av en blodprøve. Om det mistenkes selenforgiftning kan en urinprøve gi klarhet i det. Forskere prøver også å bestemme statusen av selen ved hjelp av hår og negleanalyse. Men de metodene regnes per i dag ikke som tilstrekkelig gode da det er for stor variasjon i resultatene[21].

Cerascreen® Mineralmangeltest

Med en selvtest som cerascreen® Mineralmangeltest, kan du finne ut dittselen nivå med bare en liten bloddråpe fra fingertuppen din. Etter evaluering på laboratorie vil du motta en rapport med ditt selen, sink og magnesiumnivå i tillegg til individuelt tilpassede anbefalinger for hvordan du kan forbedre verdiene dine.

Selen og skjoldbrusk

Skjoldbruskkjertelen kunne ikke fungere som den skal uten selen. Kan det å ta ekstra selen hjelpe med skjoldbruksproblemene?

Hjelper selen i behandlingen av skjoldbruskkjertelsykdommer?

Det er ikke klart om selen er effektivt mot skjoldbruskkjertelsykdommer som Hashimoto's. I en studie hvor en gravid kvinne brukte selen hadde det en posiiv effekt på hypothyroidism og Hashimoto's etter fødselen. Folk med endokrin orbitopati burde også merke en forbedring på symptomene med et selentilskudd[22-24].

Endokrin orbitopati: I denne sykdommen stikker øyeballene sterkt ut. Dette fører til en autoimmun reaksjon: immunforsvaret angriper kroppen og i dette tilfellet vevet i øyesokkelen. Mange av de som lider av det lider også av hypertyreose.[25]

 

Kort oppsummert: Selen

Hva er Selen?

Selen er et viktig sporelement som primært lagres i musklene og skjoldbruskkjertelen.

Hvilke funksjoner har selen?

Dette sporelementet støtter immunforsvaret og skjoldbruskfunksjoner i tillegg til menns fertilitet.

Hva er det daglige behovet??

Menn burde innta70 mikrogram selen per dag og kvinner 60 mikrograms. Du kan dekke hele ditt selenbehov med en enkelt Brazil nøtt.

Hva er symptomene på selenmangel?

Mulige symptom på selenmangel inkluderer utmattelse, depressivt humør, økt risiko for infeksjoner og skjoldbruskproblemer.

Hva burde jeg se etter i et selen preparat?

Preparat som inneholder sammensetningen selenomethionin er det som absorberes best av kroppen. Ikke bruk kombinasjon av selen og vitamin E ettersom vitamin E kan øke risikoen for prostatakreft om selenmangelen ikke merkes. Kreftrisikoen kan også øke om du tar ekstra selensupplement når du har tilstrekkelig selen nivå. Selenforgiftning kan også føre til dårlig ånde, hårtap og gul hud.

Kilder

  1. What is Selenium? | American Nutrition Association, http://americannutritionassociation.org/newsletter/what-selenium
  2. Chemistry International -- Newsmagazine for IUPAC, https://www.iupac.org/publications/ci/2011/3305/5_trofast.html
  3. Rayman, M.P.: The importance of selenium to human health. Lancet. 356, 233–241 (2000). doi:10.1016/S0140-6736(00)02490-9
  4. Elmadfa, I.: Ernährungslehre. Verlag Eugen Ulmer Stuttgart (2015)
  5. Bjørklund, G.: Selenium as an antidote in the treatment of mercury intoxication. Biometals. 28, 605–614 (2015). doi:10.1007/s10534-015-9857-5
  6. Selen, https://www.dge.de/wissenschaft/referenzwerte/selen/
  7. Paranuss - Lebensmittel-Warenkunde, https://lebensmittel-warenkunde.de/lebensmittel/fette-oele/samen-nuesse/paranuss.html
  8. Lebensmittel | DocMedicus Vitalstofflexikon, http://www.vitalstoff-lexikon.de/Spurenelemente/Selen/Lebensmittel.html
  9. Selen - ein guter Schutz für unseren Körper, https://www.verbraucherzentrale.de/wissen/lebensmittel/nahrungsergaenzungsmittel/selen-ein-guter-schutz-fuer-unseren-koerper-17732
  10. Selenmangel nimmt zu: Klimawandel hat Einfluss auf unser Essen, https://www.bzfe.de/inhalt/selenmangel-nimmt-zu-29778.html
  11. Ausgewählte Fragen und Antworten zu Selen, https://www.dge.de/wissenschaft/weitere-publikationen/faqs/selen/
  12. Die ganze Welt der Vitamine, Mineralstoffe und Enzyme. garant Verlag GmbH, Renningen (2016)
  13. Selen und Human-Biomitoring Stellungnahme der Kommission „Human-Biomonitoring“ des Umweltbundesamtes, https://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/377/dokumente/selen.pdf
  14. Benton, D., Cook, R.: The impact of selenium supplementation on mood. Biol. Psychiatry. 29, 1092–1098 (1991)
  15. Nahrungsergänzungsmittel, https://www.bzfe.de/inhalt/pressemeldung-7874.html
  16. Barceloux, D.G.: Selenium. J. Toxicol. Clin. Toxicol. 37, 145–172 (1999)
  17. Selen und Vitamin E nur bei Mangel, https://www.deutsche-apotheker-zeitung.de/news/artikel/2014/05/02/selen-und-vitamin-e-nur-bei-mangel
  18. Selen und Vitamin E, https://www.bzfe.de/inhalt/pressemeldung-7020.html
  19. Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial (SELECT): Questions and Answers, https://www.cancer.gov/types/prostate/research/select-trial-results-qa
  20. Daragó, A., Sapota, A., Nasiadek, M., Klimczak, M., Kilanowicz, A.: The Effect of Zinc and Selenium Supplementation Mode on Their Bioavailability in the Rat Prostate. Should Administration Be Joint or Separate? Nutrients. 8, (2016). doi:10.3390/nu8100601
  21. Problematik, Klinik und Beispiele der Spurenelementvergiftung - Selen, https://www.gtfch.org/cms/images/stories/media/tk/tk79_1/mueller1.pdf
  22. van Zuuren, E.J., Albusta, A.Y., Fedorowicz, Z., Carter, B., Pijl, H.: Selenium supplementation for Hashimoto’s thyroiditis. Cochrane Database Syst Rev. CD010223 (2013). doi:10.1002/14651858.CD010223.pub2
  23. Ventura, M., Melo, M., Carrilho, F.: Selenium and Thyroid Disease: From Pathophysiology to Treatment. Int J Endocrinol. 2017, (2017). doi:10.1155/2017/1297658
  24. Drutel, A., Archambeaud, F., Caron, P.: Selenium and the thyroid gland: more good news for clinicians. Clin. Endocrinol. (Oxf). 78, 155–164 (2013). doi:10.1111/cen.12066
  25. Pschyrembel Online | endokrine Orbitopathie, https://www.pschyrembel.de/endokrine%20Orbitopathie/K0FR6/doc/